8 jan. 2012

tuinplan voor groenten, nu aan de slag!

Het is nu tijd voor het maken van een tuinplan voor de groente tuin. Ik ben aan het wikken en wegen. Welke groenten vind ik lekker, wat zou er goed groeien? Doordat ik niet dagelijks bij de tuin ben kan ik niet teveel kwetsbare soorten neerzetten. De zandgrond is makkelijk te bewerken maar houdt niet lang het vocht vast, dus
geen waterminnende soorten. En dan natuurlijk nog de belangstelling van de konijnen, die hebben het afgelopen jaar wel laten merken dat ze de sla ook als kiemplant al heel erg lekker vonden. De sla heeft geen enkele kans gekregen om te groeien, en de bloemkool ook niet.

Oude rassen lijkt een goed uitgangspunt.  Van het weekend met vrienden al gehad over pastinaak, goede suggestie! Zelf denk ik aan zoete aardappels, maar ook rettich, koolrabi en boerenkool. Heb jij als lezer nog idee├źn? Laat het me weten. Ik hoor het graag en zoek zelf ook nog verder.

Een bezoek aan een ervaren teler van de vergeten groente zal me zeker ook verder helpen: de landwinkel in De Heurne.

Naast de groente is ook het plukbos in ontwikkeling. Er is al een bestelling voor rozenbottel, mispel en vlier. Een aanvulling met bosbes en cranberry is nog op z'n plaats. Daar ga ik ook eens even achteraan.


Geen opmerkingen: