7 mei 2012

De Johanniter is geplant....

...en nu heeeeeel veel geduld. Het is een belangrijke mijlpaal. De druiven zijn geplant. Meer dan een jaar geleden kwam het idee op om de tuin uit te breiden met een stukje druiventeelt. De pioniers zijn me voorgegaan waardoor ik kan terugvallen op ervaringen met wijnbouw in de Achterhoek. Het is echt heel bijzonder, m'n eigen wijngaard in groei! Ik ben er blij mee.

Een prachtige aanvulling om de pluktuin tot een geniettuin te maken! Het planten was even afzien,iedere plant heb ik in de hand gehand en met zorg in de grond gezet. Geen machine, maar gewoon uitzetten, graven en planten.
Het plantmateriaal komt uit Duitsland en wordt opgekweekt als wortel met een ent. De veredeling van druiven is een streng gecontroleerde teelt. Ook het uitleveren is aan veel eisen onderhevig. Een verklaring over het planten van het opgekweekte materiaal moest ik tekenen.