29 jun. 2012

kruiden gebruiken


De kruiden is een echte ontdekkingsreis. Hier en daar heb ik bewust kruiden mengels gezaaid, maar veel komt gewoon aanwaaien, of ontwikkeld zich in de berm, zoals ik al eerder schreef.

Het voorjaar is de beste tijd van oogst van de kruiden, toch is het blijven zoeken naar jong ontwikkeld blad. Maar ook bloemen, zoals de kamille laten zich goed drogen.  Maar vers blijft natuurlijk het lekkerst. Eigenlijk heb ik continue verse thee van munt (nooit teveel van drinken), salie, hondsdraf (met mate). De ijsberg sla kan worden verrijkt met goudsbloem, zevenblad, duizendblad en paardenbloem. nooit teveel, altijd met kleine beetjes om te proeven en ontdekken. De werking van de kruiden bestudeer ik. De beschrijvingen zijn helder, maar ieder mens is anders en je moet leren wat het met jouw gezondheid doet.


Mijn streven is de kruiden te verwerken in het dagelijks eten, niet als medicijn, maar als onderdeel van een complete voeding.