17 jun. 2012

(on)kruiden in de border



De verrassingen van de natuur moet je tijdig herkennen. Schoffelen in het voorjaar is voor mij uit den boze. Met de afstand tussen mezelf en de grond zou ik te snel mooie soorten wegschoffelen. In de eerste maand is onkruidplukken de enige optie voor mij. En wat heeft het opgeleverd? Veel, heel veel vingerhoedskruid, kamille, klaproos en viooltjes in de nieuwe borders. In de oude borders zie je heel andere soorten zich ontwikkelen, naast de enorme explosie van hondsdraf komt daar ook het lelietje-van-dalen, de geranium, het kattekruid en valeriaan. Wat zich in de grasberm ontwikkeld had ik al eerder beschreven.


Ontzettend mooi wat zich ontwikkeld. Ondertussen ben ik wel gaan inplanten met blijvende heesters en vaste planten. Zolang die echter nog niet aan elkaar sluiten mag, binnen grenzen, de natuur een handje helpen om de border bloemrijk te maken. De voorbeelden zijn op de foto te zien.