19 okt. 2012

Overstappen op de zeis!

Een deel van het gras laten we langer doorgroeien. Niet wekelijks maaien, maar lang gras, een wilde berm. Die moet echter wel 2 keer per jaar worden gemaaid. In de natuurtechniek noemen we een dergelijke wilde berm een verschalingsberm. Door jaar na jaar de massa van het blad af te voeren ontstaat er een schaarste aan voeding. En dat is precies wat nodig is voor een gevarieerde bloemrijke berm.

Belangrijk is dan om het maaisel vooral niet klein te maken, maar als hele aren te laten vallen en te hooien. De daarvoor bedachte maaibalk kregen we niet goed in werking, slecht maaibeeld. Onze 80 jarige had de oplossing.... we stappen over op de zeis. Ik vond het meteen een goed idee, want het leek me al langer een goede oplossing voor het werk. Immers, zonder storend geluid een mooi maaibeeld leveren.

Maar goed, dat kan niet zomaar. Ik mocht ook even, en tot de verbazing van de ervaren man, ik kan het ook. Dat wordt nog wel oefenen en in rust en stilte zien dat er een goede regelmatige slag gaat onstaan. Want op zijn geordende maairesultaat ben ik nog wel erg jaloers.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen