14 mei 2013

Paardenbloemjam


Vorige week zei ik het nog, "paardenbloemen vind ik niet zo smaakvol". Maar ja, toen had ik nog nooit paardenbloemjam geproefd!

Toch raakte ik opeens nieuwsgierig naar de smaak. Want stel dat het wel lekker is, van paardenbloemen hebben we er echt genoeg. 300 paardenbloemhoofdjes, water, suiker en sinaasappel en veel geduld. Dat zijn de ingrediĆ«nten om te komen tot een heerlijk jammetje. Verbluffend wat een smaak. Nog even het boek erop naslaan waarvoor het ook weer goed kan zijn om paardenbloemen te eten.

En dan komt er een hele lijst waarvan ik de volgende interessant vind; paardenbloem helpt bij het opwekken van eetlust, tegen galstenen, aambeien, werkt bloedzuiverend en tegen reumatische klachten. Het is mij niet duidelijk welk deel van de plant welke effecten heeft.

Mijn stelregel is. Blijven variĆ«ren met eten van Nederlandse kruiden, nooit teveel van hetzelfde. Kruiden zijn voor mij niet het geneesmiddel maar een voedingsstof met extra eigenschappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen